09Μαΐ

Οι πρωτόγνωρες συνθήκες που βιώνουμε έχουν επηρεάσει αναπόφευκτα και την αγωνιστική περίοδο που για πολλούς δρομείς αποτελεί μία σημαντική πηγή χαράς και κοινό σημείο συνάντησης. Αναγνωρίζω και κατανοώ απόλυτα την απογοήτευση που μπορεί να έχεις αισθανθεί, ιδιαίτερα εάν είχες βάλει «στόχο» κάποιον καινούριο αγώνα ή έχεις παράδοση να συμμετέχεις σε κάποιες αγαπημένες σου διαδρομές εδώ και χρόνια.

Το άρθρο αυτό έχει ως πρόθεση να αναδείξει ορισμένες θετικές πλευρές που έχει αυτή η περίοδος και να σε παροτρύνει να τις αξιοποιήσεις για να ωφελήσεις τον τρόπο που τρέφεσαι και κατ’ επέκταση και την αθλητική σου απόδοση.

Οι αγώνες αποτελούν ευχάριστες εμπειρίες που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως μικρές γιορτές του αθλητισμού. Ας μη ξεχνάμε, όμως, πως το ταξίδι που σε οδήγησε να φτάσετε ως εκεί, έχει τη μεγαλύτερη ουσία και κρύβει τα πιο σημαντικά δώρα.

Το να έρθεις αντιμέτωπος με τον ίδιο σου τον εαυτό, με τα όριά σου –τα σωματικά, αλλά και τα ψυχικά-, να θυσιάσεις ενδεχομένως κάποια άλλα πράγματα για να μη χάσεις τις προπονήσεις σου και  να προσπαθείς να νικήσεις τα εμπόδια του μυαλού όταν σου έλεγαν πως δεν μπορείς να τα καταφέρεις…. Όλα αυτά και πολλά άλλα, εντελώς μοναδικά και προσωπικά για εσένα, είναι τα πολύτιμα μαθήματα που κερδίζεις κάθε φορά που επιλέγεις να πας για τρέξιμο.

Η Ιθάκη σ’ έδωσε τ’ ωραίο ταξίδι.
Χωρίς αυτήν δεν θα ‘βγαινες στον δρόμο.
Άλλα δεν έχει να σε δώσει πια.
Κι αν πτωχική την βρεις, η Ιθάκη δεν σε γέλασε.
Έτσι σοφός που έγινες, με τόση πείρα, ήδη θα το κατάλαβες οι Ιθάκες τι σημαίνουν.

Ιθάκη, Κ.Π.Καβάφης (1911)

Αυτή, λοιπόν, η περίοδος χωρίς αγώνες, έρχεται να σου υπενθυμίσει με έναν τρόπο αναγκαστικό και ίσως παράδοξο την πραγματική αξία του αθλητισμού στη ζωή σου. Και θεωρώ πολύ σημαντικό το γεγονός ότι, αυτή η πανδημία αποτέλεσε -τη δυσάρεστη- αφορμή για να ακουστούν τα οφέλη του αθλητισμού για την ψυχολογία και το ανοσοποιητικό σύστημα περισσότερο από ποτέ άλλοτε.

Επιπλέον, εάν το σκεφτείς από μία διαφορετική οπτική … είναι σα να έχει πάρει παράταση η διάρκεια της προπονητικής σου περιόδου! Και όπως ήδη γνωρίζεις πολύ καλά, όλη η «δουλειά» γίνεται τότε! Ακριβώς το ίδιο ισχύει και με τη διατροφή ενός αθλητή, αν και αυτό είναι κάτι που συχνά το παραβλέπουν οι δρομείς.

Όσο σημαντικό είναι το να κάνεις τις προπονήσεις σου, άλλο τόσο απαραίτητο είναι το να προσαρμόζεις και τις διατροφικές σου επιλογές σύμφωνα με αυτές. Με αυτόν τον τρόπο, θα είσαι σε θέση να εξασφαλίζεις την επαρκή πρόσληψη ενέργειας και πολύτιμων θρεπτικών συστατικών αποφεύγοντας πιθανές διατροφικές ελλείψεις, ενώ παράλληλα θα μπορέσεις να ενισχύσεις την αθλητική σου απόδοση, να μειώσεις τα επίπεδα κόπωσης που νιώθεις και να αποφύγεις τους τραυματισμούς ή να αναρρώσεις καλύτερα από αυτούς.

Το κατάλληλο γεύμα πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το τρέξιμο δεν έχει αξία μόνο όταν πρόκειται για έναν αγώνα! Αντιθέτως, είναι ιδιαίτερα σημαντικό το να έχεις ήδη κάνει αρκετές δοκιμές μέχρι να καταλήξεις στο ποιες είναι οι κατάλληλες επιλογές για εσένα. Στην αθλητική διατροφή υπάρχει μία λέξη κλειδί και αυτή είναι η εξατομίκευση. Το προ-προπονητικό σνακ που λειτουργεί τέλεια για το φίλο σου μπορεί να μην είναι αρκετό για εσένα (ποσοτικά) ή ακόμη και να σου δημιουργήσει γαστρεντερικές διαταραχές.

Ο μόνος τρόπος για να το μάθεις είναι δοκιμάζοντάς του. Και φυσικά οι πειραματισμοί δεν είναι ποτέ μια καλή ιδέα για την ημέρα του αγώνα! Τώρα είναι η κατάλληλη ευκαιρία για να πειραματιστείς με διαφορετικές επιλογές, να παρατηρήσεις πώς επιδρούν σε εσένα και να τις συγκρίνεις μεταξύ τους ως προς την αποτελεσματικότητα και την πρακτικότητα που σου προσφέρουν, έτσι ώστε να καταλήξεις στα δικά σου, εντελώς ξεχωριστά και διαπιστωμένα διατροφικά συμπεράσματα.

Εάν πάντοτε αναζητούσες πρωτότυπες ιδέες για πρωινό, ενεργειακές μπάρες ή τρουφάκια  και σμούθι, τότε ίσως αυτή να είναι η κατάλληλη στιγμή για να … μπεις στην κουζίνα και να αφήσεις τη φαντασία σου ελεύθερη! Εάν δεν είχε τύχει να ψάξεις ποτέ κάτι τέτοιο στο παρελθόν, όρεξη να έχεις και μπορείς να βρεις αναρίθμητες συνταγές τόσο σε ελληνικές όσο και ξένες ιστοσελίδες.

Προσπάθησε να έχεις μονάχα τα μάτια σου ανοιχτά και να κρατάς πάντοτε μία κριτική στάση απέναντι σε ό,τι διαβάζεις, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για τον τομέα της αθλητικής διατροφής. Είναι, βλέπεις, ένα θέμα που «πουλάει» πολύ, με αποτέλεσμα να κυκλοφορούν πολλά «άρθρα» που δεν έχουν κανένα επιστημονικό υπόβαθρο. Τα «άρθρα» αυτά συνήθως είτε προτείνουν συνταγές που στην πραγματικότητα δεν είναι οι κατάλληλες επιλογές για την ενίσχυση της αθλητικής σου απόδοσης ή υπεραπλουστεύουν τις διατροφικές συστάσεις τόσο πολύ, με αποτέλεσμα να χάνεται τελείως η εγκυρότητα των όσων γράφων. Γι’ αυτό, χρειάζεται κριτική αξιολόγηση. Σε περίπτωση  που διαβάζεις κάτι που σου φαίνεται περίεργο ή διαισθάνεσαι πως «δε στέκει και τόσο», τότε καλύτερα προσπέρασέ το ή ρώτησε κάποιον ειδικό, δηλαδή, έναν πτυχιούχο Διαιτολόγο-Διατροφολόγο με Άδεια Ασκήσεως Επαγγέλματος.

Συνοψίζοντας, το ίδιο το τρέξιμο –όσο καιρό κι αν ασχολείσαι με αυτό- σε έχει ήδη μάθει πόσο σημαντικό είναι το να εκπαιδεύεις το μυαλό σου και να μετατρέπεις ακόμη και τις πιο δύσκολες στιγμές σε μία πολύτιμη ευκαιρία, από την οποία μπορείς πάντα να μάθεις κάτι για τον εαυτό σου. Τα πράγματα πολλές φορές δεν έρχονται έτσι όπως τα θέλουμε, αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Ίσως στην ανατροπή να κρύβεται κάτι ακόμη πιο ενδιαφέρον από αυτό που ψάχναμε ή επιθυμούσαμε.

Είναι στο χέρι σου, εάν το θέλεις, να αρχίσεις να βλέπεις και το θετικό σε όλη αυτή την κατάσταση. Έτσι, θα έχεις να θυμάσαι πως αυτή η περίοδος ήταν ο λόγος που σε έκανε να βελτιώσεις τον τρόπο που τρέφεσαι και να προχωρήσεις ακόμη πιο μπροστά και με ακόμη μεγαλύτερη ενέργεια.

Σου εύχομαι καλή συνέχεια στις προπονήσεις σου με κέφι, χαμόγελο & αισιοδοξία!